Bärande idéer i fysik
7,5 hp
Kurskod: ÄFYS20
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2018-07-05. Giltig från och med 2018-09-03.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Fysik (FYA)
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Big Ideas in Physics
Diarienummer: U2018-242-1263
Allmänna uppgifter
Kursen, som är högskoleförlagd, ingår i Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen ges år 3.
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om fysikens bärande idéer och hur dessa kan tillämpas på områden centrala för gymnasieskolans naturkunskapsämne. Sådana områden inkluderar olika aktuella samhällsfrågor med speciellt fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor, samt världsbildsfrågor.
Innehåll
Kursen behandlar fysikens bärande idéer med speciellt fokus på:
- Materians partikelnatur (mikroskopiska förklaringar till olika fenomen och i modeller för ljus och värme)
- Att föremål kan påverka varandra på avstånd och hur det beskrivs i fysiken (strålning samt magnetiska fält, elektriska fält och gravitationsfält)
- Att en nettokraft krävs för att ändra ett föremåls rörelse
- Energiprincipen
Kursen behandlar även naturvetenskapliga arbetssätt och hur kunskap i fysik utvecklas och har utvecklats.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för fysikens bärande idéer och tillämpa dem i konkreta situationer (1)
- kunna redogöra för den historiska utvecklingen av fysikens kunskap på något område relaterat till kursens innehåll (2)
- kunna tillämpa de bärande idéer som behandlas i kursen på olika aktuella samhällsfrågor med speciellt fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor, samt världsbildsfrågor (3)
- genom konkreta exempel visa hur kunskap i och om fysik kan bidra till förståelse och beslutsfattande i några aktuella samhällsfrågor (4).
Genomförande
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och laborationer.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna (U) Underkänd, (G) Godkänd och (VG) Väl godkänd.
Delprov 1, (6 hp) Tentamen - fysikens bärande idéer
Salstentamen. Lärandemål 1 och 3-4 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2, (1,5 hp) Projektuppgift
Muntlig och skriftlig redovisning av projektuppgift. Lärandemål 2 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 1.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2018-07-05. Giltig från och med 2018-09-03.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Areskoug, Mats (2006), Miljöfysik: energi för hållbar utveckling. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (400 s). Läsanvisningar Delar av..
-
Harlen, Wynne (red) (2015), Working with Big Ideas of Science Education. Trieste: Science Education Programme (SEP) of IAP (50 s). https://www.ase.org.uk/resources/big-ideas/
-
Hewitt, Paul G (2014), Conceptual physics, Global Edition. 12 upplagan. Boston: Pearson Addison-Wesley Läsanvisningar Delar av..
-
Ämnesdidaktik i praktiken. Läsanvisningar Väljs i samråd med undervisande lärare.. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/10145?locale=sv
Fysikhistoria. Läsanvisningar Väljs i samråd med undervisande lärare. http://shipseducation.net/ https://www.storybehindthescience.org/ https://www.uni-flensburg.de/en/project-storytelling/ Litteratur kopplad till delprov 2 (individuellt vald med stöd av lärare). Forskningsartiklar, kapitel, kopierat material och webmaterial enligt lärares anvisningar.